lördag 23 februari 2008

Här ska vi synas med



Varje år utsätts 100 000 barn och ungdomar för kränkande behandling.


De utsätts för detta på en plats som ska stå för lärdom och ge verktyg ut i det vuxna livet. Men vad lär man sig om det enda man får höra är "Du är värdelös" "Du kan ingenting" "Det är lika bra att du dör".
100 000 barn blir kränkta. men betydligt många fler är med i kränkningarna. Antingen genom att de är förövarna eller att de bara står tyst och låter de som kränker fortsätta.



Det finns ungefär 200 000 barn under 18 år som lever med en förälder som missbrukar. Ändå hör man sällan att någon pratar om det.Det är inte alltid så lätt att se att ett barn lever i en missbrukarfamilj. Nittio procent av allt missbruk syns inte, det döljs väl. De flesta missbrukare lyckas mycket bra med att hålla skenet upp i det längsta, de sköter sitt jobb, de har det snyggt hemma och de gör allt för att dölja missbruket för vänner och släktingar. Den som besöker familjen ser sällan några tecken på att allt inte står rätt till. De övriga familjemedlemmarna dras med i missbrukarens förnekande och hjälper till att hålla fasaden uppe.
Sedan finns det familjer där det är så uppenbart. Alla ser detta men ingen gör något åt detta.
Detta har i vissa fall resulterat i våldsamheter i familjen. Saker som alltid ska hållas hemligt.

Jag vägrar vara tyst. Jag vägrar falla in i den skaran som inte gör något alls.

Detta är det 8 året som jag arbetar mot ungdomsvåld och mobbning, men även pratar med andra om hur det är att ha en alkoholiserad förälder. Till min hjälp har jag journalanteckningar, rättegångsdokument, vittnesskildringar och en hel del annat för att ge styrka till någon där ute som befinner sig i ett mörker.

Jag kommer i bloggen hädanefter inte bara ge skildringar från arbetet, från rapporter i ämnena utan också varje inlägg ge ett citat, en dikt och lite blandat från mitt liv.

Dagens dikt
Jag viskar ömt de orden det vackraste jag vet du är mitt allt på jorden och dig ska älska i evighet.

Dagens citat
Paul Valery - Till en vän ska man komma bjuden i medgång och objuden i motgång

Besök även hemsidan.
http://www.jean-michael.se

ta hand om er alla

1 kommentar:

Unknown sa...

Kanonbra. Jätteroligt att du syns här med. Det arbete du gör är ovärderligt!